Vintern kom, tågen och kärnkraften sviktar.

  Den 12 december, en dag före Lucia.
Det som händer varje år och som börjar bli en lika säker tradition som att vi firar Julafton 24 december är att tågtrafiken stannar när snön och vintern kommer. Lika traditionsenligt är det att ett eller ett par kärnkraftverk måste stängas för underhåll och reparation när den kallaste perioden på året börjar.
Hur kan det komma sig att regeringen, SJ, Banverket och Vattenfall med flera aktörer inte kan planera för den vinter som kommer, vare sig vi vill eller inte, varje år?
Handlar det bara om att SJ och Banverket får för lite pengar för att hålla lok, vagnar och järnvägen i trim för att klara lite kyla och snö? Det behövs ju inte några stora mängder för att tågtrafiken ska få allvarliga störningar. Ett par centimeter snö och några kallgrader är allt som behövs för att skapa ett totalt kaos.
 
  I Sibirien och Alaska går tågen.  
Det är faktiskt mer störningar vintertid i tågtrafiken i Sverige än vad det är längs den transsibiriska järnvägen där snön ofta ligger meterhög och kylan drar ner mot minus 50 grader i en del av de områden där de transsibiriska tågen passerar. Det är likadant i norra Kanada och Alaska. En fungerande järnvägstrafik är för många människor i de norra delarna på den Nordamerikanska kontinenten en överlevnadsfråga. Och tågen går året om med väldigt lite störningar.
 
  Leksakståg håller inte för Nordisk vinter.  
Problemet är sannolikt en kombination av eftersatt underhåll på grund av för låga anslag och dåliga inköp av lok och vagnar. Det går naturligtvis att bygga lok som klarar snö och kyla, men många av de lok som används i Sverige liknar mera i sin konstruktion de leksakståg av tunn plåt man körde på mattan i vardagsrummet som liten. 
 
  Kärnkraft och kyla går inte ihop.  
Rubriken speglar inte det verkliga förhållandet, men det var ett försök att vara lite provokativ. Kärnkraftverken går förstås lika bra, sommar- som vintertid. Det är bara det att de som är satta att planera produktionen inte har den framförhållning som krävs.
Planeringen av elproduktion sker till synes endast med maximal vinst som högsta prioritet och med ett tidsperspektiv som inte är längre än näsan på en Generaldirektör. Att trygga elförsörjningen för Svenska folket till förmånligaste kostnad för hushållen är inte något som gör att, exempelvis direktörerna för statliga Vattenfall, får figurera i de kretsar där vinstrekord i kvartalsrapporter är det förhärskande samtalsämnet.
När drinkarna serveras under bolagsstämmorna i Vattenfall, Banverket och SJ är det inte solidaritet, pålitlighet och samhällsansvar som diskuteras. Det är höga vinster, aktieutdelning och bonus som ger applåder och påfyllning i glasen.
 
Lennart Svensson
i Ytterberg
  
 
 

Kommentarer
Postat av: Torgny D

Hej,

i Härjedalen finns det mig veterligen varken kärnkraftverk, eller fungerande tågförbindelser men vattenkraft och kollektivtrafik på väg utan järn.
Och härjedalingen klarar sig förmodlingen bättre i dessa dagar än bror o syster i Stockholm m fl inte minst psykiskt med mindre stress. Om det vore vinter jämt skulle vi troligen löst problemen lättare. Själv transporterar jag mig dagligen över den yttre EU-gränsen mot kungariket Norge, som så vänligen givit oss EU- medborgare fredspriset. Tur att Sveriges herrar slog Norges dito i curling ikväll då de norske piken spöa svenska damlandslaget i handboll sist. Då kan jag åka över gränsen i morgon med bibehållen hög svansföring...
Torgny

2012-12-12 @ 22:58:54
Postat av: Lennart

Jo då. Vi i Härjedalen har ju också gott om björkved så värmen klarar vi. Ha de så bra i Norge och God Jul

2012-12-13 @ 12:39:08
URL: http://lennartiytterberg.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0