Myndigheter fifflar med skattemedel igen!

  Tillväxtverket festade bort miljoner  
Enligt uppgifter i SVT har det statliga Tillväxtverket frossat i dyra middagar, vinprovningar och andra festligheter på bland andra Grand Hotel i Stockholm och lyxrestauranger i Åre. Notan som skattebetalarna får stå för landar på flera miljoner kronor. Vidare har statliga Vinnova visat prov på samma omdömesbrist och spenderat stora belopp på bland annat chokladprovning och middagar där vin och andra alkoholdrycker flödat.
Vinnovas uppgift är att stödja forskning och utveckling inom teknik, arbetsliv och transporter samt verka för att ny kunskap så effektivt som möjligt omsätts i produkter.
Båda dessa statliga myndigheter står under kontroll av Riksrevisionsverket, RSV, men svindleriet med skattemedel har inte renderat i kritik eller några påpekanden från RSV. Det är först när media börjar granska som skattebetalarna får veta hur de surt förvärvade skattepengarna används.
Ytterst ansvarig för verksamheterna är näringsminister Annie Lööf (C). Hon uttalade senast i går i SVT skarp kritik och ska, enligt egen uppgift, ha inlett samtal med berörda generaldirektörer.
 
  Det är skillnad på folk och fä  
Det är märkligt vilken skillnad det är på folk och fä i dessa sammanhang. Om en kassör i en idrottsförening eller annan ideell verksamhet inte kan redovisa varje krona eller motivera en utgift så blir denne genast misstänkt för förskingring. Att för vidlyftigt hantera medel som tillhör medlemmar eller delägare kan i värsta fall leda till åtal och straff. För generaldirektörer och underlydande chefer som arbetar i statliga verk och myndigheter som försnillar skattemedel ska det först samtalas, sedan blir det möjligen en översyn av regelverket. Det hårdaste straff som drabbar en hög chef i statens tjänst är att bli avsatt och sedan bli landshövding...
 
  Krogfusk trots momssänkning 
I Mellannorrland har en stor kroghärva avslöjats. Sju personer dömdes häromdagen för omfattande mygel med redovisningen av intäkterna och därmed undanhållit intäkterna från beskattning.
Var det inte så att förslaget om sänkt krogmoms, vilket var förre centerledaren Maud Olofssons käpphäst, skulle sänka priserna på krogen, skapa fler jobb och dessutom minska svarthandeln och myglet inom branschen?
Priserna har tvärtom ökat, några nya jobb har inte skapats och det senaste tillslaget mot krogbranchen visar att förslaget endast gynnat krog- och restaurangägarna. Notan för reformen på fem miljarder kronor får skattebetalarna stå för.
 
  Vad kan jag undanhålla ffrån beskattning? 
För egen del ska jag i dag spela en runda golf. Det är som vanligt onsdagstävling i Svegs Golfklubb. Lönen jag fick ut till semestern landade på lite under 13 000 kronor, netto. Det räcker inte till så värst stora utsvävningar. Jag ska ändå unna mig en dosa snus och då funderar jag faktiskt på att köpa en dosa "svart" av en person i Ytterberg som gör egen snus. På så sätt lurar jag staten på ett par skattekronor. Kanske jag ska skriva in detta i mitt CV och sedan söka jobb som chef i något statligt verk....
 
Lennart Svensson
i Ytterberg
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0