Påsken är snart slut, men ta de lugnt. Det är snart jul.

  Beställ redan nu. Julkonsert på G.   
Jag satte mig ner i går och bläddrade igenom Aftonbladet och min första tanke var att det som publicerades var ett aprilskämt, men jag insåg ganska snabbt att det var allvar. I en annons över ett halvt uppslag uppmanades vi nämligen att köpa biljetter till året Julkonsert !.
Påsken är inte slut, det är annandag påsk i dag ( 9 april). När jag läste annonsen var det påskdan och nu ska vi alltså beställa biljetter till "Årets Största Julkonsert", med bland andra Christer Sjögren. Jo, jo men. Så står det faktiskt.

  Christer "Kristus" Sjögren?
Den klurige författaren och estradören Mark Levengood skrev i en av sina böcker (den handlade om hur barn pratar) om en flicka som berättade att hon inte trodde att det var så vanligt att barn döptes till Kristus i dag. Den enda person hon kände till med det namnet var mammas stora idol "Kristus Sjögren"

  Julen varar intill påska?
I min ungdom lärde jag mig att julen varar intill påska. Det var en strof som vi sjöng varje år. Jag tror till och med att vi levde efter den devisen och gör det, åtminstone i viss mån, än i dag.
Jag har exempelvis min utomhusgran kvar, visserligen utan ljus och sånt, men den står där, granen, och det är ju inte slut på påsken än.
  Det är kanske dags att ändra strofen i julsången från " julen varar intill påska" till "julen kommer med en jävla brådska". 

  Tiden har sin gång.
Nåja. Vi firar påsken som den varit en tid till, men sen blir det andra bullar. Vi kan ju inte hålla fast vid gamla traditioner och annat strunt när Christer, frälsaren från Hagfors, kallar, eller hur?

Lennart Svensson
i Ytterberg

 

 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0