Våld, provokation och konst

Tack för kommentarerna
Det är kul att folk kommenterat inlägget om konstnären Lars Vilks teckningar av profeten Muhammed. Det går bra att kommentera direkt på min blogg. Nu ligger kommentarerna på Facebook och många av mina läsare är inte medlemmar i Facebook.
Tyvärr är det så att en del av kommentarerna på Facebook visar att de missuppfattningar om Islam och Muhammed är djupt förankrade i det svenska medvetandet.
Jag tar i mitt inlägg tydligt avstånd från allt vad våld heter som ett svar på ett uttryck som många muslimer upplevde som en kränkning, men det är skillnad mellan att försvara våld och med ett pedagogiskt perspektiv försöka förstå varför vissa grupper tar till våld.
Yttrandefriheten, som Lars Vilks hävdar ger honom rätt att publicera nidbilder av en helig religiös ikon, och som vi i Sverige tar för givet, är starkt begränsad för stora delar av jordens befolkning och då blir våldsyttringar ett sätt att höras och synas.

Inget journalistiskt värde
De teckningar som skapade starka reakationer bland muslimer publicerades först i danska Jyllands-Posten. Lars Vilks kom sedan med sina teckningar som bland annat föreställde Muhammed som rondellhund. Jag hittar inget av journalistiskt värde eller konstnärligt heller för den delen i dessa publikationer.

Nerikes Allehanda gav bakgrund
Tidningen Nerikes Allehanda publicerade därefter en del av de teckningar som var föremålet för reaktionerna, men Nerikes Allehanda publicerade samtidigt en lysande artikel som gav bakgrund och förklaring till att dessa teckningar upplevdes som starkt kränkande. I det sammanhanget kan det ses som relevant att publicera den typen av bilder. Då handlar det om god journalistik. Jyllands-Postens publicering och Lars Vilks inlägg är, enligt min uppfattning, enbart en meningslös provokation.

Lennart Svensson
i Ytterberg


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0