S rasar i opinionsmätning. Gadaffi är död.

25 oktober

Historiskt opinionsras för s
Jag skrev i ett inlägg för två veckor sedan att det faktum att socialdemokraternas ledare Håkan Juholt uteblev från en direktsänd partiledardebatt i SVT kommer att gynna både alliansregeringen och sverigedemokraterna (sd). Nu visar det sig att mina farhågor besannas.
Socialdemokraterna har backat i den senaste Sifomätningen från 35 till 25,5 procent av väljarsympatierna och detta på två veckor.
Raset är historiskt stort, men Håkan Juholt har ingen annan att skylla raset på än sig själv.
Att utebli från en debatt på grund av att sd fanns med i debatten på oppositionens sida är inget annat än fegt och att visa ett öppet förakt mot väljarna och demokratin. Jag tror det har haft större effekt i opinionsmätningen är hans trassliga "affärer" med reseräkningar etc.

Lång uppförsbacke för Juholt
Håkan Juholt är nu ute på en försoningsresa runt om i landet för att i någon mån rädda ansiktet på sig själv och om det är möjligt återskapa en del av det förtroende som han och partiet tappat. Det är kanske det enda som står till buds just nu, men jag tror att uppförsbacken för Håkan Juholt och socialdemokraterna är både lång och brant. Frågan är om skadan går att reparera före nästa val 2014. Jag är mycket tveksam.

Mohammar Gadaffi är död
Libyens diktator Mohammar Gadaffi, som styrt Libyen med järnhand i 42 år, är död. Bilder på hans tillfångatagande har kablats ut i all världens media, men en hel del frågor kring hur han dog eller avrättades är fortfarande obesvarade. Det är lätt att förstå att hämndlystnad tar över i ett ögonblick av triumf, men jag hade gärna sett att Gadaffi ställts inför internationell rätt.
Dels för att ge Gadaffi tillfälle att berätta om de 42 år han suttit vid makten och för att få reda på vilka västländer som stöttat hans terrorregim och dels för att en rättslig process kunde bli starten på en tid för Libyen där rättsstatsprincipen går för hämnd och principen liv för liv.
Nu blev det inte så, men vi får hoppas att demokratiseringen av Libyen inleds och att det inte blir ett nytt totalitärt styre som tar över vilket blev följden av revolutionen i Iran.



Lennart Svensson
i Ytterberg







Kommentarer
Postat av: Karin

Ja, den där Juholt har jag också varit skeptisk till... - Och se så det gick. /

Det blir svårt för sossarna att hämta upp det här tror jag.

Jag hoppas och tror ju på att det kan bli fred och FRID i Libyen, även om det inte kommer att hända över en natt direkt...

2011-10-25 @ 12:31:46
URL: http://karin.hermansro.se
Postat av: Lennart Svensson

Det är lite oroande att det första fria valet efter den "Arabiska våren" ledde till en islamistisk majoritet. Det behöver ju med automatik inte betyda ett totalitärt styre, men risken är överhängande.

2011-10-25 @ 13:23:39
URL: http://lennartiytterberg.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0