Sista sommardagen

31 augusti, slut på sommaren?
Enligt bondepraktikan är det i dag den sista sommardagen 2011. Det låter lite trist, men hösten inleds faktiskt i morgon. Nu är det inte tid att hänga läpp för det. Hösten bjuder på frisk luft, vackra färger, röda lingontuvor och det brukar bli både varmt och soligt långt in i september.
I Ytterberg rustas det för fullt för årets stora händelse, älgjakten. Björnjakt i all ära, men det går inte att komma ifrån att älgjakten har en alldeles särskilt kulturell plats i livet för de flesta i Ytterberg, oavsett om man jagar eller inte.

              
Mogna rönnbär                             Gulnande löv                   och snart kala björkar
vittnar om att hösten och den kalla årstiden är på väg till Ytterberg med omnejd. Redan i går kunde undertecknad krama årets första snöboll. En liten skur av hagel blandat med snö föll på förmiddagen i Sveg. Tyvärr var inte kameran med.

En lyckad golfhelg
Förra veckoslutet avgjordes KM i Svegs golfklubb. Klubbmästare blev suveräne Tony Lundborg. För min egen del var det en helg som ger hopp om framtiden. KM spelades över 27 hål och jag lyckade gå runt på 48 och 47 slag på de första niohålsrundorna. Tappade dock lite fokus i inledningen på den avslutande rundan. Kanske var det den välsmakande lunchen som var orsaken?
Hur som helst. I klassen H-55 var det stenhårt. Stig Holm drog till slut det längsta strået och tog hem segern i klassen. (Stig hoppade över lunchen!) Själv blev jag fyra och det är jag mycket nöjd med.
Dagen efter (söndag) lyckades jag och min spelkamrat Karin Fabricius vinna B-finalen i kompisgolfen. Det blev en stenhård match som avgjordes till vår fördel först på hål 18.
Men det är långt från över än. Nu på lördag bär det av igen. Då spelar vi final i den prestigefyllda turneringen onsdagsgolfen.

Olle i Mora blev boulemästare
Pensionärerna i Ytterberg har hela sommaren spelat boule på planen bakom skolan. Turneringen avgjordes först sista speldagen, i tisdags, och Olle Persson (i Mora) stod slutligen som segrare. Grattis.

Lennart Svensson
i Ytterberg



 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0