Schlager, slutspel och lite politik, 12 mars.

Loreen vann och Danny tjurade
Det som mest präglade årets upplaga av schlagerfestivalen var att kommentaren "fel låt vann" saknas i medierna. Det brukar annars vara så att den självutnämnda schlagerexpertisen med Bert Karlsson i spetsen alltid vet vilken låt som är bäst. Det var bara Danny som fick ett mindre tuppjuck och sprang iväg bakom estraden och surade över att inte han vann med sin intetsägande låt och med sin löjliga gostbustersinspirerade kostymering.
Nåväl: Loreen vann och det var säkert rätt låt, även om min favorit var Björn Ranelid, men det har egentligen inget med det musikaliska att göra. Jag gillar Björn Ranelid av helt andra orsaker.

Kvartsfinalerna i ishockey
Nu har äntligen slutspelet i ishockey dragit i gång med kvartfinaler som avgörs i bäst av sju matcher. Den första omgången gav segrar för Luleå, Brynäs, Färjestad och Skellefteå. Inte helt oväntat, men jag tror inte något lag går vidare med fyra raka vinster. Det förvånar inte mig om alla kvartsfinaler avgörs först i sjätte eller sjunde matchen och varför inte på övertid. 
Mitt favoritlag Mesta mästarna Djurgården gick ju inte vidare till slutspel (Ja, ja, jag vet att jag tippade Djurgården som ett av semifinallagen). DIF får nu kämpa för att klara sig kvar via kvalserien. Det blir säkert också en rysare.  

Filippa och Fredrik går skilda vägar
Statsministern och landstingsrådet Fredrik och Filippa Reinfeldt meddelade under förra veckan att de går skilda vägar. Skälen får de väl hålla för sig, men detta blåstes upp som en stor nyhet med uppslag i varje tidning. Det som jag tyckte var en större nyhet var Aftonbladets kommentar: "Även Carl Bildt och Göran Persson har separerat". Man vet ju tydligen inte allt om folk, men att Carl Bildt och Göran Persson haft nåt kuckelimuck ihop var åtminstone för mig en stor nyhet och ett oväntat kliv ut ur garderoben.

Ge dig Annie Lööf
I gårdagens Expressen går centerpartiets nya partiledare Annie Lööf till ny attack mot den svenska arbetsrätten. Annie Lööf gör som sin företrädare Maud Olofsson; hänvisar till uppgifter och statistik från Svensk Näringsliv och hävdar att arbetsrättsreglerna måste reformeras (i centerns vokabulär: försämras) och då kommer det att bli lättare för ungdomar, handikappade och invandrare att komma ut på arbetsmarknaden. Företagen kommer genast att börja växa och efterfråga arbetskraft. 
Man blir bara trött på denna envetna och ensidiga kamp från centern för att krusa och agera talesparti för intresseorganisationen Svensk Näringsliv. 
Mitt råd till Annie Lööf: Åk ut i verkligheten och se hur det ser ut. Åk gärna till Härjedalen. Det är inte arbetsrättsregler som gör att jobben sinar och befolkningen minskar i kommunen. 
Hindret är brist på politiska visioner, brist på nytänkande och en misstänksamhet mot folk med högskoleutbildning samt en stelbent inställning, att det enbart är turism som kan ge tillväxt i Härjedalen. 

Lennart Svensson
i Ytterberg  
 



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0