Mitt minne från Månlandningen 1969

   Apollo landade på månen, jag jobbade på tivoli  
 I morse kom budet att Neil Armstrong gått ur tiden. En person som för alltid är inkriven i historieböckerna. Främst för att han var den första människa som satt sin fot på en annan himlakropp. Den 20 juli ( 21 juli svensk tid) landade den särskilda månlandaren från Apollo 11 på månen. I månlandaren satt Neil Armstrong och svenskättade Edwin "Buzz" Aldrin. Piloten Michael Collins blev för närmare 10 timmar ensam kvar i moderskeppet som färdades i omloppsbana runt månen.
 
Neil Armstrong, Michel Collins, Edwin "Buzz" Aldrin.
 
  En magisk natt   
Jag minns denna natt mycket väl. Jag, min kusin Arne och kompisen Mats tillbringade kvällen på Tivoli i Sveg. När det resande nöjesfältet, Miltons Tivoli, skulle stänga för kvällen ropades det ut i högtalarna att de behövde hjälp med att riva anläggningen. Vi gick till en husvagn och hörde oss för. Betalningen vi blev lovade var hygglig så vi anmälde oss och satte igång att montera ner karuseller och bilbanor med mera.
Jobbet pågick i högt tempo hela natten. Strax före klockan fyra på morgonen blev det dock ett litet brake. Då kom en man utrusande från en husvagn och ropade på bruten svenska "Nu har han landat". 
En märklig och lite andäktig stämning spred sig över fältet en stund. Några kommentarer kring den historiska händelsen hann vi med innan vi avbröts av en hetsig arbetsledare som kommenderade " Jobba på så vi kommer i väg från den här hålan nån gång". 
 
  Hur minns du månlandningen?  
Har du som läser detta något speciellt minne från denna natt? Skriv ner det i fältet för kommentarer eller maila mig på [email protected]. Skriv också om du godkänner att jag publicerar ditt minne samt om jag får publicera med namn eller med signatur/nickname.
 
  Neil, en ungdomsidol  
Neil Armstrong var för mig också något av en idol långt innan han landade på månen. Jag läste med stort intresse tidningen "Flygrevyn". Mina äldre syskon hade nämligen lämnat kvar en stor bunt av tidningen i en skrubb på övervåningen i Gum. Det var spridda nummer från 1950-talet som jag läste många gånger.
I ett av dessa tidningar var det ett stort reportage om just Neil Armstrong. Han var bland annat jaktpilot i den amerikanska flottan, US Navy, och genomförde 78 flyguppdrag i Koreakriget i ett F9F Panther.  
Mest imponerande var emellertid att han under en period var testpilot, anställd av NASA. Ett av Armstrongs uppdrag var att testa raketplanet Bell X-15. Enligt uppgift nådde han i dykning en hastighet av 6 400 km/h.
Neil Armstrong hade också, ända fram till rymdflygningarna inleddes, höjdrekordet för flygande farkoster. I en testflygning med X-15 nådde Armstrong en höjd av lite drygt 100 000 meter över havet.
Neil Armstrong var även god vän med sir Edmund Hillary. Edmund Hillary är mest känd för att han den 29 maj 1953, tillsammans med Tenzing Norgay, blev den förste att ta sig till toppen av Mount Everest. Neil Armstrong var Hillarys privatpilot vid ett par flygexpeditioner i mitten av 1950-talet över Nord- och Sydpolen.
 
Lennart Svensson
i Ytterberg
 
 
 
 
 
 
 

 

 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0