Skellefteå mot SM-guld

   Skellefteå AIK tar hem SHL i fyra raka  
Semifinalerna i SM-hockeyn, eller i SHL om det ska va rätt, är på väg att avgöras. Färjestad och Växjö gör upp om den ena finalplatsen och Skellefteå tar sig an Linköping i den andra, där Skellefteå leder med 3 - 0 i matcher i bäst av sju. 
Oavsett hur det går mellan Färjestad och Växjö så är det Skellefteå som tar hem bucklan. Och jag tror dessutom att Västerbottens stolthet gör det i fyra raka matcher. Varken Färjestad eller Växjö visar de kvaliteter som krävs för att stoppa Skellefteå. Visst, jag känner till klyschorna: Varje match är en ny match, allt kan hända i hockey, en finalserie är aldrig avgjord i förhand o.s.v. o.s.v.
Visserligen måste Skellefteå vinna en match till innan det är är klart för final, men det är mera en akademisk fråga. Det kan naturligtvis också bli så att Skellefteå släpper en seger till motståndarlaget i finalen, men jag tror inte det kommer att hända. Det handlar om klasskillnad. Skellefteå är ett par nummer för bra för både Färjestad och Växjö. 
 
  Vart tog MoDo vägen?
Jag hade ju tippat MoDo som ett av lagen i semifinal i år. Jag satte en tia på tre av lagen som nu spelar semifinal. Det fjärde var MoDo, men det sket sig för Marcus Näslund och Foppas grabbar.
Att Växjö tar sig till semifinal är både roligt och lite oroande. Det är kul att nya lag tar sig fram, men det får inte bli för mycket Skåne och Småland i SHL. Hoppsan, nu slank det med en liten fördom också, men den bjuder jag på. Ishockey spelas bäst i Norrland och av norrländska lag. Det är min uppfattning. 
Vi hörs när finalserien drar igång.
 
Lennart Svensson
i Ytterberg
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0