Sommar, Kungahuset och Hockey

1 juni
Denna dag brukar benämnas som den första sommardagen. Vi får se vad sommaren har att bjuda i form av sol, vila, golf, snickeri och fiske. Sommaren är kort, sjöng Thomas Ledin, och det är sannerligen sant. Den varma delen av året rinner i väg fort och mycket ska hinnas med mellan regnskurarna, men medan jag sitter vid datorn så spricker dock himlen upp och solen tittar fram. Det börjar bra.
En bild på Härjedalens landskapsblomma får symbolisera inledningen på sommaren. (Mosippan är också landskapsblomma i Södra Karelen).



Mosippa (Pulsatilla vernalis)

Snart nationaldag 
För vår Monark är det hetsiga dagar i inledningen på sommaren. Denne stackars kung får löpa gatlopp i medierna för sina tidigare utsvävningar i tveksamt sällskap, bland "kaffeflickor" med flera.
För min egen del som republikan ställer jag mig mycket tveksam till detta spektakel som kallas hovet. Jag är dock inte republikan på grund av kungens eskapader. Det berör mig inte ett dugg om han besökt porrklubbar eller deltagit i fester med galanta damer. Min inställning har ett demokratiskt perspektiv.
Det är emellertid beklämmande om vår statschef omger sig med personer som har kopplingar till kriminella och maffialiknande nätverk, men ett och annat "höjdhopp" spelar ingen roll för mig i alla fall.
 
Boken "Den motvillige Monarken" som var inledningen på den granskning av kungens förehavanden är ingen hedrande beskrivning av en person som av många framställs som Sveriges ansikte utåt.
Huruvida det finns bilder som inte är manipulerade som visar att kungen verkligen besökt porrklubbar får väl tiden utvisa. När den förre porrklubbsägaren Mille Marcovic visade bilderna för TV-4:s reporter, men i övrigt vägrar att låta bilderna granskas bör man nog ta detta med en nypa salt.
Det är känt att det finns en sorts hederskodex även i den under världen, men den hedern räknas oftast i kronor. Går det att tjäna storkovan på att goola, avslöja, förfalska eller bryta en överenskommelse så är den kriminella hedern i regel inget värd.
Att hota med pinsamma avslöjanden har varit och är förmodlingen fortfarande en metod som används för att pressa personer som sitter inne med viktig information att lämna den till främmande makt eller till kriminella nätverk.
Kungen lär väl inte sitta inne med så mycket information som kan skada rikets säkerhet, men det är ändå inte bra att statschefen förekommer i komprometterande sammanhang.
Nåja. Carl XVI Gustaf har varit i blåsväder förr och han reder nog ut detta också.

Äntligen Final i Stanley Cup
I natt, svensk tid, drar det igång. Spelet om den mest åtråvärda bucklan i hockeyvärlden; Stanley Cup. Vancouver Canucks möter Boston Bruins. Nu lär väl hela sverige, åtminstone de flesta som gillar hockey hålla på Canucks för att bröderna Sedin och Alexander Edler finns med som tongivande spelare i Canucks.
För egen del blir jag lite, men bara lite, kluven. Visst vore det kul om Stanley Cup-bucklan åter fick göra en tur över Atlanten och visas i Sverige, men man kan ju inte byta lag så där utan vidare.
Jag har haft Boston Bruins som mitt favoritlag i NHL sedan decennier tillbaka och hoppas givetvis att det äntligen blir en seger. Det var länge sen. Senast Boston vann Stanley Cup var 1972. Den senaste finalen spelade Boston Bruins 1990.

 

Så såg det ut 1972 när Bobby Orr avgjorde finalen mot Sankt Louis Blues och spelade hem Stanley Cup till Boston Bruins.

Lennart Svensson
i Ytterberg


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0