Vindkraft och demokrati, det är svårt

Torsdag 21 april

Vindkraft är framtid
Jag vill att vindkraften byggs ut i Härjedalen. Det är min åsikt. Det är bättre att våra ungdomar får jobba i en teknisk bransch än att bli lågavlönade telefonister, vilket är det enda som erbjuds i dag i Härjedalens kommun.

Aldrig antidemokrati
Det är dock trist att konstatera att motståndarna mot en utbyggnad av vindkraft i Härjedalen blir utsatta för hot och trakasserier. Så står det i alla fall i en artikel i tidningen Härjedalen, TH, (torsdag 21 april).
http://tidningenharjedalen.se/aktuellt

Åsiktsfrihet ska respekterars
Alla ska givetvis få föra fram sina åsikter utan risk för liv och lem. Olika åsikter ska respekteras. Det är en av hörnstenarna i samhällsbygget som kallas demokrati.
Var och en må ha sin åsikt om vindkraft, men Inger Wetterstrand, ordförande i föreningen för småsklig vindkraft i Lillhärdal, som uttalar sig i artikeln i TH, har dock en hel del att läsa på vad gäller demokrati.

Demokrati är folkstyre
Ordet Demokrati är en sammansättning av de två grekiska orden demos (folk) och kratos (styre). Innebörden är alltså att demokrati betyder: folket styr.
Någon opinionsmätning av vad folket i Härjedalen tycker om vindkraft eller om en utbyggnad av vindkraft i Härjedalen har inte gjorts. Folket har inte uttryckt sin
åsikt. Vindkraft har inte varit en fråga i de två senaste valrörelserna.

Åsikt är en sak, folkvilja en annan
Det är med andra ord så att folket inte har tagit ställning i demokratisk ordning vad gäller vindkraft.
Jag satt själv på Folkets Hus i Sveg förra hösten och lyssnade på en redovisning av den översiktsplan som presenterades.
Till min förvåning så var det flera personer som var emot en utbyggnad av vindkraften som påstod sig tala för "folket". Personerna i podiet som framförde åsikten bestod av nio pensionärer från Ytterberg. Ingen av dessa hade frågat mig, eller någon som jag kan referera till, om åsikten beträffande vindkraft. Ändå påstod de sig tala för folket och folkviljan.

Fakta, inte fantasi
Jag har tagit del av de publicationer som spridits av motståndarna till en utbyggnad av vindkraft i Härjedalen och enligt min egen åsikt är det inte en stavelse i dessa skrifter som är underbyggd med annat än rena fantasier.
I dessa skrifter sprid en massa konstiga påståenden. Ett exempel: Horisonten mot söder från Ytterberg ska likna ett blinkande tivoli.
Nåväl: Energi måste vi väl ha?. Frågan är om vi ska vi elda med ved, ska vi ska utöka uttaget från älvarna eller ska vi ansöka om att få bygga ett eller ett par Kärnkraftsverk vid Svegssjöns strand?
Det kanske vore nåt?  Vatten finns det så det räcker. I Härjedalen är det dessutom så lite folk så det är försumbart i sammanhanget vad beträffar säkerhet etcetera.

Lennart Svensson
i Ytterberg 

 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0